Ийримдер жана секциялар

Ийримдер жана секциялар                                            Тушундурмо жазуу

Комуз кружогу жаш муундарга эстетикалык тарбия беруудо эн маанилуу ролду ойнойт жана аларды баардык музыкалык тармактарга даярдаганга жардам берет:

-жаш муундагы балдардыничинен  музыкага шыктуусун издоо;

-жаш муундагы балдарга музыкалык жана эстетикалык тарбиялоодо шарт тузуп беруу;

-Балдардын ан сезиминин, кабылдоосунун ар тараптуу осушуно комок беру;

-Музыкалык сезимин кенейтуу, ага болгон суйуусун, кызыгуусун арттыруу;

-Музыка дуйносу менен кенири таанышууга жардам беруу;

-Чыгармачылык менен иштоого мумкунчулук алуу;

-Музыкалык сабатты оздоштуруу (нота уйронуу);

– Аспапты таануу;

-Ансамблде ойноо;

-Залкар комузчулар жонундо айтып тааныштыруу;

-Чыгармаларын угузуу;

– Бир жылдык окуу моонотуно жазылган

Ийримдер жана секциялар

КОМУЗ- аспап жонундо маалымат беруу.

Программага комуз кружогунун коптогон багыттары кирет. Комуз жонундо терен маалымат беру. Булл- комуздун тузулушу, жасалышы, добуш чыгаруу жана ойноо ыкмаларын, аккустикалык жагдайын окуучуга айтып беру. Комузда окуучунун олтуруу жана чертуу мезгилиндеги комуздун абалы. Шилтемдердин шарттуу белгилери менен тааныштыруу жана аларды оздоштуруу. Чертуу мезгилинде он жана сол колдун абалдары. Ун чыгаруу. Нота жазууну жана окуну оздоштуруу. Отулгон чыгармаларга муноздомо беру.

Комуз кыргыз элинин эн байыркы аспаптарынын бири. Комуз орук, жангак, алмуркут сыяктуу кату жыгачтан жасалат.

XIX- кылымдагы залкар комузчулардын омуру, чыгармачылык  жолдору боюнча баяндоо. ( Музооке, Айдараалы, Ниязалы, Куронкой, Женижок, Муратаалы, Токтогул ж.б.). XX- кылымдагы залкар комузчулардын омуру, чыгармачылык жолдору боюнча баяндоо. ( Карамолдо, Эркесары, Ыбрай, Чалагыз Иманкул уулу, Акылбек Эшмамбет уулу, Шекербек Шеркулов, Атай Огонбаев ж.б.). Азыркы мезгилдеги атактуу комузчулардын омуру жана чыгармачылыгы жонундо баяндоо. ( Болуш Маадазимов, Нурак Абдрахманов, Самарбубу Токтакунова ж.б.) Алардын чыгармаларын уктуруу.

Комуздагы бардык черту ыкмаларын («терип чертуу», «бууп чертуу», «эшип чертуу», «шилтеп чертуу» ж.б.) тушундуруп корсотуу.

Комуздун толгоолорун ( «чын толгоо», «он толгоо», «сол толгоо», «бош толгоо», « терс толгоо») тушундуруу.

Комуз чыгармаларынын бардык жанрлары ( «кербез», «шынгырама», «ботой», «камбаркан» ж.б.) бар экенин айтып, угузуу (аудио видеозапистерден).

Чын толгоо- бул толгоону II,IV тоомдорундагы (позиция) ундорунун жайгашуусу жана алардагы колдонулуучу аппликатураларын (сол колдун басышы) оздоштуруу.

Ансамбль- чогуу ойноо (балдардын чыгармаларды ойноодо бири бирин угуп черту, колдорунун шилтемдери тегиз жана окшош кылып чертуу).

Ансамблда комуздан тышкары дагы башка аспаптар катышса:  чоор, чопо чоор, сыбызгы, кыяк жана урма аспаптар). Анда ал фольклордук топ болот (15-20 адам). Дагы уйломо аспаптар жана кыяктын турлору (1чи кыяктар тобу, 2чи кыяк тобу, бас кыяк, контрабас) кошулганда оркестр болот (40-50 адам).

 

Тематикалык план

2018-2019- окуу жылына

мазмуну жана иштердин турубаардык

сааттар

теорияпрактика
1Балдардын музыкага кызыгуусун уюштуруу:

-музыка жонундо маек

-композиторлор менен таанышуу

-чыгармаларды угуу

-кыргыз элинин композиторлору менен таанышуу

36927
2Музыкалык сабатты оздоштуруу, нота уйронуу421230
3Репертуардын устундо иштоо:

-кол ойнотуу ыкмалары

-чыгарманын устундо иштоо, концерттик чыгармачылыкка репертуар кенейтуу

931281
4Ансамбльда ойноонун устундо иштоо45936
 Баардыгы:21642174